Doorgaan naar hoofdcontent

GR5A Raversijde <> Nieuwpoort

Hopelijk is driemaal scheepsrecht, ook voor wie willen te kaap'ren varen...

Ik hou van wandelen.  Ontdekt tijdens de eerste lockdown.  Het begon met op m'n eentje tochtjes van vijf kilometer, later tien en nu draaien mijn wandelingen rond de twintig kilometer.  Maar ik heb een angstfobie opgedaan voor wandelschoenen.  Het begon met een paar hoge schoenen uit de Decathlon: pijn aan de enkels.  Gelukkig mocht ik ze terug brengen na een fabricagefout.  In AS Adventure kocht ik een paar dure Ecco-bergschoenen. Ecco, mijn merk wat ik al jaren doordeweeks draag.  Blaren op de hielen. Ik kocht in een sportwinkel een paar lage Merrels: pijn aan mijn tenen van mijn linkervoet. Drie keer een (dure) miskoop.

Ik had genoeg van dure schoenen en kocht een paar in de weekaanbiedingen van ALDI willen te kaap'ren varen.  Een openbaring.  Geen pijn, geen blaren, maar de zolen waren na zes maanden krom versleten.  Geen probleem, ik kocht nog een paar platte en hoge schoenen, steeds met hetzelfde wandelcomfort, maar snel verslijtende zolen.  M'n laatste paar hoge schoenen dat ik er kocht, werd een kleine marteling voor m'n voeten.

Wandelschoenen koop je best als je gewandeld hebt en met je vertrouwde wandelkousen rond je voeten.  Je voeten zijn dan wat groter.  Het plan voor vandaag was daarom: met de auto naar Raversijde.  Daar de auto achterlaten op een kleine parking nabij het domein.  Te voet naar Nieuwpoort waar de speciaalzaak Buencamino gevestigd is. Na hopelijk goed advies, terugkeren met de tram en zo terug naar huis.

Het was mistig en koud onderweg.  De parking was afgesloten, zodat we de auto achterlieten bij een winkelcentrum van Raversijde.  In Middelkerke beklom ik de uitkijktoren waar vroeger de watertoren stond.  We volgden de GR5A, het Grote Routepad van de Panne naar Knokke of omgekeerd.  Ik had er 18 km uitgeknipt en Komoot gaf perfect de weg aan.  Enkel in Nieuwpoort bad moesten we een beetje afwijken van ons pad door werken.

We hadden voor Buencamino gekozen, omdat we er als lid van de Grote Routepaden 10 % korting kregen en hoopten op deskundig advies.  Er werd eerst een scan van mijn voeten gemaakt.  De uitkomst kwam overeen met een afdruk bij een podoloog toen ik 19 jaar was: ik heb platvoeten.  Mijn linkervoet is ook een halve cm groter dan mijn rechter.  Dat verklaart de pijn van mijn Merrels.  Ik werd deskundig geholpen bij de keuze en het werd een paar Lowa Renegade.  Sabrina was onder de indruk van de expertise die we kregen en ging ook voor een nieuw paar hoge schoenen, want haar Merrels waren niet meer waterdicht.  Bleek dat ze een beetje een holle voet heeft, maar helemaal niet zo uitgesproken als bij mij.

Met onze nieuwe schoenen aan de voeten, keerden we met de tram terug naar Raversijde.  Om zes uur waren we terug thuis.

En nu maar hopen dat het deze keer vlot zal lopen of beter stappen.  Twee van mijn dochters waren in de wolken, want bleek dat ik hetzelfde type had gekocht waar zij zo tevreden over zijn.

https://www.routeyou.com/nl-be/route/view/10141582/wandelroute/gr5a-kustroute-raversijde-nieuwpoort 























Reacties