Doorgaan naar hoofdcontent

GR5a Damme <> Aardenburg

Dinsdag 15 november

Op 29 augustus wandelde ik voor de laatste keer een fragment van de GR5a.  Tweeënhalve maand later diende het moment zich aan om hier een nieuw vervolg aan te breien.  Ik had me ingeschreven voor Digiwijs in het nieuwe beursgebouw van Brugge.  Om het drukke verkeer langs de autosnelweg A17 te vermijden, was ik gisterenavond reeds met de camper vertrokken.  Ik stond eerst langs het Waggelwater, maar net binnen de blauwe zone van Brugge omdat ik niet verder kon rijden wegens werken.  Omdat ik geen boete aan mijn been wilde hebben, probeerde ik via een grote omweg de andere kant van het Waggelwater te bereiken, maar onderweg kwam ik een Park & Ride tegen waar weinig auto's stonden.  Ik heb toch mijn fiets mee.  Toen de eerste trein voorbij reed, wist ik dat de Ride ook voor treinen stond.  Ik werd vannacht af en toe gewekt door een goederentrein.  Vannacht zal ik hopelijk beter slapen op parking Zuid bij Damme.  De twee camperplekken waren niet bezet.  Morgen fiets ik naar Aardenburg over de schreve om dan 23 km terug te wandelen.  Hopelijk met regen zoals de route tussen het BMCC en de camper tijdens de vooravond.

De lasagne steekt in de oven, het wachten wordt traditioneel opgevuld met een glaasje pastis en een blogje.  Ik wil morgen vroeg vertrekken, want 't vrouwtje is jarig en ik wil tegen 17 uur terug thuis zijn. 

Woensdag 16 november

Mijn wekker stond op half 8 om zeker op tijd thuis te zijn vanavond.  Tien over 8 vertrok ik langs de Damse vaart richting Aardenburg.  Mijn GPS gaf 16 km aan.  Langs de vaart kwam de wind van opzij, maar toen ik in Sluis zuidoostwaarts opdraaide, kreeg ik de polderwind pal op kop en toen zakte mijn snelheid met 5 kilometer.  Tegen 20 over 9 draaide ik de parking op naast het schietveld van Sint-Sebastiaan en bond er mijn fiets aan een paal. Gelukkig was het geen 19 uur, want dan mag je er op woensdag niet parkeren wegens Vallende pijlen.  Ik wilde er niet overnachten, omdat dit in Nederland eigenlijk niet is toegelaten.  Misschien durf ik het toch voor mijn volgend traject, we zien wel.

De wandeling was mooi, het was een blij weerzien met het polderlandschap dat ons niet onbekend is omdat we vaak naar Zeeuws-Vlaanderen trekken.  De boereslagen lagen er wel modderig bij, maar het weer viel goed mee vandaag.  Twee keer vielen er wat spetters, maar het duurde nooit lang.  De zon kwam er ook vaak doorpiepen, wat mooie lichtpartijen opleverde.  In Oostkerke keek ik even door de digitale verrekijker die je het verhaal vertelt van de omgeving met beelden van nu en uit de Middeleeuwen, toen het Zwin nog een handelsslagader was voor de streek.

Om half 3 was ik terug bij Oes Nest.  Na het terug oppikken van mijn fiets was ik tegel half 5 thuis, mooi op tijd.

https://www.routeyou.com/nl/route/view/11607899/wandelroute/gr5a-damme-aardenburg  Parkeerplaats waar de ik mijn fiets achterliet: Herendreef 28, 4527 AJ Aardenburg, Nederland



Reacties