Doorgaan naar hoofdcontent

GR5a Boekhoute <> Overslag

De westenwind bepaalde het traject vandaag.  Gisteren bond ik mijn fiets aan het verkeersbord in Boekhoute dat aangeeft dat enkel auto's er mogen parkeren.  Daarna reed ik met de camper naar het plein nabij de kerk van Overslag, op een boogscheut van de Nederlandse grens.  Gisteren gaf ik een vorming in Don Bosco in Sint-Niklaas, dit op mijn eerste officiële dag van mijn actieve rust.  In de namiddag maakte ik een korte stadswandeling met de art deco-gebouwen van Sint-Niklaas in de kijker.  Mijn beslissing om in Overslag te overnachten i.p.v. Boekhoute had ik beter niet gemaakt.  In Boekhoute zou ik niet om het half uur de kerkklokken gehoord hebben en vanaf vier een haan die de lente voelde kriebelen in zijn keel.  Maar soit, ik had er reeds overnacht op de parking die bestemd is voor auto's en wilde daarom afwisseling.

Rond half negen vertrok ik voor mijn tocht die de langste uit mijn reeks zou worden, maar het was een mooie.  Er was een grijze, miezerige dag voorspeld, maar daar merkte ik weinig van deze voormiddag.  Ik stapte onder een blauwe hemel en ook de zon was van de partij. Een heerlijk vakantiegevoel overviel mij.  De brug in Sas van Gent was gelukkig open, want gisteren stond ik een half uur voor een gestremde brug.  Verschillende vrachtwagens hadden reeds letterlijk hun kar gekeerd.  Na een half uur besloot ik hetzelfde te doen en over de brug van Zelzate te rijden.  Toen ik met de fiets terug keerde was de brug ook gesloten, maar ik kon nog net zien hoe de brug terug draaide naar af vooraleer we er terug over mochten.

De tocht van 28 km was heel afwisselend waarbij voortdurend geflirt werd met de grens België-Nederland.  Ik ontdekte dat er een betalende camperplek is in Sas van Gent.  Dit zal voor een volgende keer zijn, want het is best een mooie streek.

De fietstocht was gejaagd door de westenwind in de rug.  Na een uur en een kwart was ik terug in Overslag.  Ik had het dubbele nodig om daarna met de camper terug thuis te geraken in volle spits.  



Slaapplaats: 51.20054103056886, 3.888611773367817 Begraafplaats Overslag

Fietsen naar Boekhoute: 51.25812737802878, 3.713352417311371   17,8 km

Wandelroute


Reacties