Doorgaan naar hoofdcontent

Koewacht De Klinge


Het verschil tussen Clinge en Klinge is nul, ze liggen naast elkaar.  Mijn taalgevoel zou Clinge eerder aan Vlaanderen toeschrijven, maar wij kozen voor de K.  Na een heel stille nacht vertrok ik rond negen uur met de camper naar Klinge, terwijl mijn fiets achterbleef aan een boom nabij de Sint-Philippus en Jacobuskerk van Koewacht.  Even verder  heeft Nederland ook zijn kerk in Koewacht.
Het eerste deel van de wandeling verliep doorheen zanderige bossen over de oude spoorlijn van Sint-Niklaas naar Terneuzen.  Tot in de jaren '50 was er personenvervoer.  Goederen werden tot 20 jaar later over het spoor vervoerd, maar toen kwam hier ook een einde aan.  De GR maakte een ommetje langs een vulstation voor stoomtreinen.  
In Hulst wandelde ik over het Nassau-bolwerk, een verdedigingsgordel tegen de Spanjaarden ten tijde van de tachtigjarige oorlog.  De Nederlandse Staten trokken hier aan het langste eind, of is het het kortste?  Kortom, ze hebben Hulst nooit meer ooit handen gegeven.  Men was vandaag naarstig bezig met de opbouw voor Vestrock met Franz Ferdinand als hoofdact.  Benieuwd of ze afwasbare bekers gebruiken.
Ik voelde me de voorbije twee dagen een beetje alleen op de wereld.  Ik heb ontzettend weinig auto's gezien op mijn weg.  De GR loopt natuurlijk grotendeels over paden die enkel te voet te doen zijn, maar op het asfalt was het ook bijzonder kalm.  Friedl Lesage en andere podcasts hielden me echter gezelschap.
Ondanks dat april en mei heel nat waren, merk ik dat er opnieuw watersproeiinstallaties aan het werk zijn.  De noordoostenwind is niet alleen fris, hij droogt de bodem ook snel uit.
Na 21,5 km hoorde ik Bestemming bereikt in mijn oortjes, maar er overviel me een kleine ontgoocheling toen ik op Google Maps zag dat ik nog 2,5 km verwijderd was van mijn fiets.  
De fietstocht terug was ook mooi, ik sta vaak versteld hoe Google Maps ook voor de fiets aangename trajecten weet aan te maken.  Ik maakte eerst een kleine omweg naar het sportcentrum van Klinge om te zien of ik de camper daar kwijt kon, want de parking aan de O.-L.-Vrouw Hemelvaartkerk lag in de volle zon.  Ik sta nu op een veel rustiger plaats in de schaduw met gratis WIFI.  Wat wil een mens nog meer?

Fiets: 51.224306, 3.976333
Camper: 51.25650667383002, 4.091999091521017





Reacties