Doorgaan naar hoofdcontent

Koewacht Overslag


Geef toe, de naam Koewacht doet je aan Nederland denken, maar ik sta in het Belgisch deel van Koewacht dat tot Moerbeke behoort.  Het Nederlandse deel is een deelgemeente van Terneuzen.  Aangezien ik met de camper niet vrij mag overnachten in Nederland heb ik goed opgelet om in Vlaanderen te staan.  Maar voor de rest verliep de wandeling vandaag bijna volledig over Nederlandse bodem.  Even over half negen bond ik mijn elektrische fiets vast in de fietsenstalling van Overslag.  Ja, je leest het goed: elektrische fiets.  Ik probeer steeds zoals Wouter Deboot met de wind mee te fietsen, maar deze keer was dit met de noordoostenwind niet mogelijk en ik wilde niet vertrekken uit Zwijndrecht.  Daarom koos ik voor elektrische ondersteuning, want overmorgen staat een zware op het programma.
Eindelijk kon ik na vier maanden actief op rust, een driedaagse ondernemen over de GR5A.  Het weer en andere bezigheden beslisten dat ik pas deze week drie dagen na elkaar kan stappen.  Overslag was mijn laatste halte, maar er slapen wilde ik niet, omdat de kerkklokken er 's nachts van zich laten horen.  Hopelijk is dit niet het geval in Koewacht, want ik sta opnieuw bij een kerk.  De parking die ik gepland had, was te klein voor mijn camper, maar ik sta nu ook rustig.
Zonder kaart voelde je zo dat je in Nederland wandelde: water, dijken en grote landbouwvelden.  Sporen van het verleden waren zichtbaar in de Spaanse linies, overblijfsels van forten en uitkijktorens die de Spanjaarden gebruikten om de Nederlandse protestanten in het oog en/of tegen te houden.  Ook sporen van de dodendraad waren aanwezig, een dodelijke grens van 2000 volt die de Duitsers langs de grens hadden aangelegd om te voorkomen dat er naar Nederland werd gevlucht tijdens de eerste Wereldoorlog.  1000 slachtoffers die dit toch probeerden, bekochten dit met hun leven.  Via ingenieuze uitvindingen lukte het velen wel.
Het was ideaal wandelweer: niet te warm, maar wel veel wind.  De bomen langs de wandelwegen zorgden vaak voor schaduw.  Alleen jammer dat ik enkel in het begin van de tocht enkele banken tegen kwam, maar over de middag moest ik kiezen voor een boomstronk om mijn maaltijdreep en appel te eten.
Tegen half vier was ik terug thuis, toch leuk dat je dit kan zeggen, waar je ook staat met de camper in Europa.  Morgen worden het ook 20 km naar de Klinge.

Fiets: 51.200418201331914, 3.888901840962316
Camper:  51.224306, 3.976333








Reacties