Doorgaan naar hoofdcontent

Temse <> Baasrode


Met de hoogtemeters in de benen van de Alpen, wou ik mijn hoogtestage verzilveren met het afwerken van mijn GR5a-ronde, maar de weersomstandigheden deden mij beslissen om de laatste loodjes in twee te verdelen. Er staan nog vijf routes op de planning. Deze week werk ik er twee af, het slot is voor later. 
Deze morgen liet ik de camper achter aan 't Sas, net voorbij de Scheldebrug in Temse. Met de fiets verplaatste ik me naar Baasrode, waar ik mijn stalen paardje met een driedubbel slot achterliet tot morgenavond. Met de fiets moest ik twee keer de Schelde over, gelukkig met een veer: eerst Mariekerke - Moerzeke, en wat later van Moerzeke naar Baasrode.  Onze Vlaamse veren zijn gelukkig gratis voor voetgangers en fietsers. Na het eerste veertje merkte ik dat het jaagpad naar rechts afgesloten was door werken, het zou een ommetje worden straks.
Het tochtje voor vandaag was voorzien op twintig kilometer.  Het eerste veer uit Baasrode lag nog steeds aan de ketting of beter touw, toen ik zonder fiets opnieuw de oversteek maakte. De eerste acht kilometer verliepen grotendeels langs mooie waterpartijen, niet enkel door de Schelde, maar ook de vele (vis)vijvers die deze streek rijk is.  Net voor het tweede veer moest ik een omweg maken. Ik hoopte de boot van half twee nog te halen door een boswegje te nemen. Na zo'n honderd meter werd het pad overwoekerd door brandnetels en distels. Netelzuur zou goed zijn voor reuma, ik heb mijn portie gekregen. Geprikkeld keerde ik letterlijk en figuurlijk op mijn stappen terug. Ik haalde nog net de overzet van twee uur.
Op grondgebied Bornem verliet ik het jaagpad langs de Schelde om de bossen in te trekken. De lommerte deed deugd. Halfweg de brug in Temse besefte ik dat er iets niet klopte. Aan de overkant lag Temse, maar de parking aan 't Sas was over de brug. Google Maps bevestigde dit en zo was ik net op tijd om de tijdrit nog te zien met de laatste twee hoofdrolspelers. De fantastische prestatie van Wout van Aert had ik via mijn oortjes kunnen volgen.
De lasagne is bijna opgewarmd in ons oventje, er staat reeds een glaasje rode wijn te wachten.

Fiets: 51.04161644684328, 4.1591970485476555
Camper: 
51.1186, 4.2168




Reacties