Doorgaan naar hoofdcontent

GR5A Brakel <> Geraardsbergen


Ken je de Muur Classic?  Geen paniek, ik kende deze wedstrijd ook niet, tot vandaag.

Gisterenavond liep de parking vol auto's.  Eerst dacht ik dat het wandelaars waren die nog even na het werk van de prachtige streek wilden genieten.  Maar hun feestkledij sprak dat tegen.  Rond 20 u hoorde ik van dichtbij Italiaanse muziek waarboven een Italiaanse DJ zijn moment de gloire beleefde als stond hij op Tomorrowland.  Google Maps leerde me dat het feest waarschijnlijk doorging in het vlakbij gelegen Kasteel Oudenberg.  Gelukkig liggen er altijd oordopjes klaar, zodat ik weinig tot geen last van de muziek had, toen ik wilde slapen.  Deze morgen was de parking maagdelijk leeg. 

Vandaag was een race tegen de klok.  Internet leerde me dat de Muur Classic startte om 14 u.  Tegen die tijd wilde ik weg zijn van de omgeving Geraardsbergen/Brakel.  Ik had mijn wekker gezet op vijf voor zeven (zoals thuis) en nadat ik mijn fiets aan een doornhaag had gebonden (met doornen die dwars door de zolen van mijn ALDI-crocs prikten) vertrok ik met de camper naar  Everbeek, een deelgemeente van Brakel.  Ik was graag gestart op de locatie waar ik op 27 december 2021 mijn fiets voor het eerst had achtergelaten, maar dit was praktisch niet mogelijk, omdat ik er de camper niet kwijt kon.  De parochiekerk St-Jozef lag er op een boogscheut vandaan.

Ik wilde zeker tegen enen terug zijn in Geraardsbergen, omdat ik niet wist of ik anders nog op het parcours terug zou kunnen fietsen, want ik had gemerkt dat de weg van Geraardsbergen naar Everbeek grotendeels onderdeel was van de Muur Classic.

Toen ik vertrok om 20 voor 9 stopte het gelukkig met regenen en op vijf minuten na, bleef het voor de rest van de wandeling droog.  Vreemd genoeg bleek de gpx-route halfweg niet meer te kloppen met de bewegwijzering van het Groteroutepad.  Ik volgde dan maar de rood-witte markeringen, maar na enkele kilometer had ik blijkbaar een bewegwijzering gemist.  Gelukkig kon ik op Komoot zien dat ik in de goede richting aan 't stappen was, zodat ik na enkele kilometer terug op de GR5A stapte.  Hoewel het droog bleef, waren mijn schoenen en broek doorweekt, want de ondergrond was nat van de voorbije regen.  Half één was ik terug bij mijn fiets.  De terugweg was na de afdaling van de Muur behoorlijk pittig.  Gelukkig was het slechts 10 km voor ik terug mijn fiets op het rek achteraan op de camper kon vastbinden.

Mijn Ronde van de GR5A zit erop.  Het is natuurlijk niet te vergelijken met de Camino, maar ik ben best trots dat ik het kon afwerken en het smaakt naar meer...

Reacties