Doorgaan naar hoofdcontent

Wortegem-Petegem

Dag 1

De reeks Dertigers heb ik nooit gezien, maar volgens mijn broer wel het bekijken waard.  Een dertiger stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en vandaag was het tijd voor deze grensverlegger.  Gisterenavond vertrok ik na mijn vrijwilligersbeurt bij Digipunt in Arhus richting Wortegem-Petegem.  Ik had over de middag drie boterhammetjes reeds belegd, zodat ik bij aankomst even na zeven, direct mijn hongertje kon stillen.  Van hieruit een digitale pluim voor Wortegem-Petegem, want ze bieden gratis nabij hun werkplaatsen twee camperplekken aan met elektriciteit.  Je kan er eveneens gratis lozen en drinkbaar water tanken.  Wortegem is tevens de deur tot de Vlaamse Ardennen, zodat dit veel wandel- en fietsmogelijkheden biedt.  Ik vermoed dat de twee plaatsen in de zomer meestal bezet zijn, maar iets verder ligt nog een parking voor 82 plaatsen.  Ik sta naast een glascontainer, dus Sabrina zou er ook gelukkig zijn. 

Ik was gisterenavond een uur dan gewoonlijk onder de dons gedoken en op onze nieuwe topper.  Kwart over 8 sloot ik de camper voor een tocht van 30,5 km richting Oudenaarde en terug langs het natuurdomein Langemeersen.  Het ochtendzonnetje liet zich nog schuchter zien, maar verdween na anderhalf uur om plaats te maken voor grauw, maar gelukkig zonder regen.  Tijdens de voormiddag was er weinig wind, die kwam in de namiddag wel opzetten.  Ik krijg net een Whatsappje van Aagje met de  vraag of het een mooie wandeling was.  De zon zou hem mooier gekleurd hebben, nu was het mistig in de verte, maar ze krijgt 3,5 sterren op Komoot van mij omdat de route niet volledig autovrij was.  De trage wegen waren lagen er niet altijd droog bij, soms nam ik over een korte afstand een verharde weg, omdat enkel laarzen je voeten droog houden.

Toen een simpele optelling in Komoot tussen de afgelegde en de nog te stappen afstand, 29 km aangaf, besloot ik nog een kleine omweg te maken, om toch mijn dertiger te ontmoeten.

Voor vanavond staat moussaka op het menu.  Morgen heb ik nog een twintiger voorzien, hopelijk blijft het droog, maar ik heb ondertussen een wandelparalu in mijn rugzak steken.


Dag 2

Kerkwegels gelijk wij in West-Vlaanderen zeggen, oh wat hou ik ervan.  Je vindt er veel in de buurt van Zwevegem en Avelgem en laat die laatste nu net de regio zijn waar ik vandaag gewandeld heb.  Komoot heeft het over Trage wegen, maar die zijn meestal geen opeenvolging van betonnen tegels, zodat je kilometers door landbouwgrond stapt, zonder slijk aan jouw schoenen.  Het was de weg die vroeger genomen werd naar de kerk en omdat men dan op z'n zondagsbest was, mochten de schoenen natuurlijk niet vuil zijn.   

Mijn wandeling startte op de parking van domein De Ghellinck nabij Elsegem, maar op 500 meter ervan had Fluvius de straat afgezet die ik moest inslaan, zodat ik op zoek moest gaan naar een alternatief dat ik vond naast het golfterrein van de Country & Golfclub Oudenaarde, dit aan de andere kant van Elsegem.

Meteo voorspelde regen vanaf 14 u.  Het moest lukken om tegen dan terug binnen te zijn.  Het werd een wandeling met zicht op de kerken van Kaster, Anzegem, Gijzelbrechtegem, Petegem-aan-de-Schelde en Elsegem.  De route was autoluwer dan gisteren, jammer van de grauwe lucht waar inderdaad vanaf 14u15 regen uit viel.  Tijd om huiswaarts te rijden.

Reacties