Doorgaan naar hoofdcontent

GR 129 Hantes-Wihéries <> Montigny-le-Tilleul

We vertrokken deze morgen om 20 voor 9, een half uurtje vroeger dan gisteren, omdat het opnieuw een pittige etappe zou worden.  De ochtendzon was van de partij, heerlijk om langs de Samber te fietsen tot Thuin, een stadje dat we met onze eerste mobilhome bezochten.  We waren toen vooral onder de indruk van de hangende tuinen, waar we vandaag ook langs fietsten, maar dan kregen we opnieuw een route voorgeschoteld door Google Maps die voor mountainbikes bedoeld is.  We besloten daarom om vanuit Thuin de autoroute nemen, die weliswaar ook vooral "op" ging, maar we hebben gelukkig onze elektrische fietsen mee, zodat op standje "Tour" de hellingen toch geen probleem waren.  De fietscomputer gaf 25 km aan toen we de parking van de Aldi van Montigny-le-Tilleul opreden.  Ik weet ondertussen dat de fietscomputer een beetje te veel rekent, hoewel de ingegeven bandenmaat klopt.

Half elf konden we onze terugtocht aanvatten.  Na een viertal kilometers passeerden we aan de abdijruïnes van Aulne, een plek die we ook reeds bezochten.  Je kan er ook je camper kwijt wat we toen ook deden, tegen de abdijmuur.  Nu stapten we de bossen in en dat bleef zo voor 12 kilometer, een beetje van het goede teveel voor mij.   Eén keer kregen we een mooi zicht over Thuin dat nu aan de overzijde van de Samber lag.  Lobbes dat ook in de hoogte ligt, deden we wel aan.  Op de trappen van de kerk Saint-Ursmer werden de calorieën aangevuld. We trokken daarna nog even de bossen in, maar niet voor lang.  We daalden snel af naar de Samber waar we deze morgen ook fietsten.  Na een viertal kilometer trokken we weer de hoogte in.  Het hoogteprofiel op Komoot leert me dat we vandaag 400 meter stegen en 470 meter daalden.  Ik weet niet of dit veel is, ik voel alleen dat ik vandaag beenspieren heb gebruikt die ik anders tijdens het wandelen niet gebruik.  Om half 6 nestelden we ons op een bankje, zodat ik de laatste 7 kilometer van de gravelrit kon zien, die ik al sedert één uur volgde via radio Tour.  Na de aankomst strompelden we de laatste twee kilometer naar Oes Nest.  Komoot gaf 28,1 km aan, ik was deze morgen mijn camera vergeten die nog aan mijn fietsstuur bengelde, dus ik heb een beetje meer meter in de benen dan Sabrina, maar we waren beiden heel blij dat we om 6 uur onze wandelschoenen mochten uittrekken.  Na een half uur stonden we opnieuw op een lege parking (het is zondag) met de camper.  Morgen doen we enkele boodschappen in de Aldi, voor we verder trekken. 


Komoot

 

Reacties